At vælge den rette boksepude

boksehandsker - boksepudeEn boksepude kan være en god ide både ift. kampsport, boksning samt til fysisk hård træning såvel som kondi. Der findes rigtig mange anvendelsesmuligheder når det kommer til en boksepude, og derfor ser du også rigtig mange forskellige mennesker benytter disse – fra den lille pige, til det stor brød. De fleste er ligeglade for, hvilken boksepude de benytter i fitnesscenteret, da der sjældent er særlig mange forskellige muligheder. Når det kommer til hjemmetræningen, så er der dog mulighed for at vælge den helt rette boksepude, da din trænings (og resultaterne deraf) er meget påvirket af, at du finder den model som passer præcis til dig. At vælge en for tung boksepude, kan nemlig hurtigt gør alt andet end at gavne din træning, og kan sågar skade dine hænder i længere perioder.

I denne artikel vil vi dække nogle af de grundlæggende oplysninger om, hvordan du vælger en boksepude, således du kan finde en der passer til dine træningsbehov. Smut forresten forbi gutterne bagved Boksepude.dk, som har skabt et overskueligt billede over de boksepuder, der forhandles på det danske marked (for ja, danske regler påvirker hvilke boksepuder der må sælges herhjemme).

Stående vs. hængende boksepude

Det første valg du bør gøre, før man ser på forskellige boksepudemuligheder er, om valget skal stå imellem en stående en hængende boksepude. Begge har deres positive og negative sider, så vil afhænge af de behov den enkelte person har. Nedenfor har vi listet de positive og negative aspekter ved hver.

Hængende boksepude

+ Skaber en bedre slåoplevelse

+ Nemmere at ”bevæge” sig rundt og herved opbygge hastighed

– Kan være svære at sætte op (kræver rigtige væg/loft)

– Kan ikke nemt fjernes efterfølgende

Stående boksepude

+ Nem at flytte fra rum til rum samt begge væg bagved døren

+ Kan placeres midt i rummet for bedre træning

– Ikke lige så stabil som en hængende boksepudepude

– Svinger modsat af hvad folk er van til

Vælg den boksepude, som passer bedste til din behov, på baggrund af disse fordele og ulemper.

Vælge den korrekte vægt

At vælge den rigtige vægt er meget vigtigt, når du vælger den korrekte boksepude. Vælg en boksepose som er for let, så risikerer du at denne flyver for langt med et velplaceret spark. Men vælger man derimod en for tung boksepude, så ender man med at skade hænder og fødder. Disse regler vedr. vægten er kun gældende for hængende boksepuder, da stående bokspuder er designet anderledes.

Regel for at vælge vægten af din boksepude er: ½ af din kropsvægt.

Valg af korrekt fyld

Det sidste du mangler er, at vælge det rette fyldt. Dette er næsten lidt så vigtigt som alt det andet. Generelt er boksepuder fremstillet af fibre (syntetiske og naturlige), skum, sand eller vand. Hvert materiale har fordele og ulemper, og herunder gennemgår vi det grundlæggende heraf.

Fibre: En af de mest benyttet typer af fyld, som sørger for at boksepuden beholder sin fine struktur (dvs. fyldet falder ikke til bunds). Dette betyder også, at et slag på boksepuden skulle være ens, uanset hvor du slå. Godt fyld til nybegyndere.

Skum: Ligesom med fibre, så findes der er række bokspuder med dette fyld. Du vil igen her opleve, at boksepuden nemt beholder sin form. Eksempelvis er mange mindre træningspuder og stående bokserpuder med skumfyld.

Sand: Tidligere var sand den mest benyttet slags fyld i boksepuder (i DK kendt som sandsække). Det som man ofte oplevede var, at sandet ”faldt til bunde” og boksepuden mistede med tiden sin form. Dette betyder at boksepuden ikke vil være lige hård, og vil være mere hård at slå på i bunden.

Janni Foverskov & Henrik Fiedler

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *